Workshop Naučte se lobbovat

15. března jsme pro studenty UK pořádali seminář Naučte se lobbovat s doktorem Alešem Mrázkem, z Asociace veřejně prospěšných organizací ČR.


Seminář byl interaktivní, účastníci si mohli vyzkoušet pomocí obsahu svých příručních zavazadel, jak vypadá typický lobbista, dostali za úkol nakreslit mapu ČR, zanést do ní problémy, za které stojí za to lobbovat. Měli je rozvést a představit společně se strategií, jak prolobbovat řešení. Na závěr si zahráli na lobbisty a politiky a vyzkoušeli si slyšení v Poslanecké sněmovně se střídáním rolí.


Co je potřeba si pamatovat:

„Lobbing není sprosté slovo.

Lobbing je nástroj k páchání dobra.

Lobbing dává moc zdánlivě bezmocným.

Největším problémem lobbingu je málo lobbingu.“


Zpětná vazba účastníků:

„Skvělý seminář, líbila se mi videa.“

„Bylo to vtipné, líbilo se mi, že lektor ví, o čem mluví.“

„Moc díky za seminář, zajímavé téma, které jsem na UK nenašla.“


Pan lektor Mrázek v Karolinu
Pan lektor Mrázek v Karolinu


Rozhovor s lektorem, Mgr. Aleš Mrázek, ThD. :

  • Co pro Vás znamená lobbing?

    Lobbing je normální součást demokratické diskuze. Je to způsob, jak komunikovat s našimi volenými zástupci a ovlivňovat jejich rozhodování. A samozřejmě je to také profese.


  • Co mám dělat, když se chci stát lobbistou? (dobrým!)

    Lobbistou se může stát každý, stačí chtít něco ovlivnit nebo prosadit. Začněte třeba na úrovni vaší obce. Důležité přitom je získat a udržovat si určitý přehled, nahlížet to vaše téma v širších souvislostech. Zmapujte si, čí a jaké další zájmy se ho týkají. Zjistěte, jak fungují schvalovací a rozhodovací procesy a hledejte ty správné lidi, kteří budou tomu vašemu tématu rozumět a mají potřebný vliv. Dobrého lobbistu pak dělají hlavně zkušenosti.


  • Máte nějakou vtipnou historku, když jste Vy lobboval?

    Nedávno se mi stalo, že jsem přišel na zasedání jednoho poradního orgánu, kde jsem členem. Začali se scházet další lidé a já si říkal, že se asi to zastoupení nějak obměnilo, protože jsem nikoho neznal. Pak jednání začalo a já vůbec netušil, o čem to ti dotyční mluví. Došlo mi, že tam asi nejsem správně. Prostě jsem si to špatně zapsal do diáře. Den souhlasil, jen to mělo být o měsíc později.


  • Za co se v ČR lobbuje nejčastěji?

    Nevím o tom, že by v ČR existovala nějaká statistika.. Lobbisté nejčastěji reprezentují různé ekonomické zájmy. Pokud jde o lobbing prováděný férovým způsobem, není třeba to vnímat nijak negativně. Hned druhou nejpočetnější skupinou lobbistů budou zástupci různých neziskových organizací. Mezi nimi jsou zvlášť úspěšní ti, kteří a prosazují zájmy sportu.


  • Jak se Vám učilo na UK?

    Prostory Karolina mají zvláštní atmosféru, připomenul jsem si, jak jsem tu před lety promoval. Tehdy by mě ani nenapadlo, že se sem někdy vrátím v roli lektora. Z počátku jsem měl trochu obavy, jak seminář proběhne, protože skupina účastníků byla hodně pestrá. Každý si ale v tématu rychle našel to svoje a bylo skvělé, jak aktivně se účastníci zapojovali. Velký dík patří dámám z Oddělení informačních služeb, které se postaraly o organizaci semináře.


V Karolinu
V Karolinu
     S Alešem Mrázkem v Karolinum.
S Alešem Mrázkem v Karolinum.


Umíte nakreslit mapu ČR?
Umíte nakreslit mapu ČR?
     A toto je ukazka tzv. šedé zóny lobbingu :-)
A toto je ukazka tzv. šedé zóny lobbingu :-)
     Představení dr. Aleše Mrázka, externího experta na lobbing a neziskový sektor.
Představení dr. Aleše Mrázka, externího experta na lobbing a neziskový sektor.


Poslední změna: 4. duben 2019 20:49 
Sdílet na:  
Máte dotaz?
Kontakty

Informační, poradenské a sociální centrum

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Tel.: (+420) 224 491 850

E-mail:

Provozní doba a kontakty na oddělení


Jak k nám