Workshop Prověřuj, než začneš důvěřovat!

3. května jsme uspořádali workshop zaměřený na kritické myšlení s lektorkou Jitkou Ševčíkovou.


Studenti a studentky nahlédli po pokličku základních pravidel kritického myšlení, vyzkoušeli si několik her a aktivit, které pomáhají zvědomit náročné komunikační situace. Výjimečným zážitkem byla práce v hladině Alfa, kdy za pomocí zklidňujících technik měli možnost „naslouchat“ svému mozku. Studenti dostali příležitost naučit se rozpoznat důležité a podstatné od balastu a šumu, který nás denně obklopuje.


Co je potřeba si pamatovat:

Základní otázka kritického myšlení: „Zajímá mě to?“

Vaše uši nejsou odpadkový koš.

Nechte mozek odpočívat – rozlišujte balast a šum.


Zpětná vazba účastníků:

„skvělá lektorka, velmi příjemná, vstřícná a lidská“

„super bylo hodně praktických cvičení“

„Nejlepší byl šlofíček po obědě“




Rozhovor s lektorkou Jitkou Ševčíkovou

  • Co znamená „myslet kriticky“?

    Umět si z informací vybírat správně, to co je teď aktuálně právě pro mne hodnotná informace. Nevěřit každému blábolu, ověřovat si zdroje informací, hledat svoje vlastní autority a srovnávat informace s tím, jak to mám nastavené. Hledat nejen potvrzení, ale i vyvrácení, umět přiznat, že nevím, nemám k tomu dostatek informací…


  • Co můžu udělat pro to, aby můj mozek nebyl zbytečně zatěžován nesmysly?

    Omezit komunikační kanály na relevantní. Vypínat sociální sítě, prohlížeč dávat do anonymního modu, nezabývat se bulvárem, hoaxy, neposílat ani nešířit spamy, neklikat na reklamy.


  • Existuje jednoduchá rada jak přežít zkouškové? (z pohledu mentorky a koučky)

    Trénovat vnitřní disciplínu. Poručit si a poslechnout se. Plánovat v blocích a ty dodržovat – porcovat učení, předvídat, dodržovat spánkovou hygienu, protože spousta informací se ukládá do mozku právě během spánkových fází. Omezit přísun jednoduchých cukrů a alkoholu. Dávat mozku hodnotné palivo. Připravit se na nutkání, která budou přicházet (a odolat jim). Aktivovat v mozku centrum odměny – čím se odměním za každou kapitolu, zkoušku, … udělat si z toho rituál. Naplánovat si „řízené selhání“. To všechno jsou dobré finty, jak na to.


  • Co přesně znamená „hladina Alfa“?

    Hladina alfa je stav uvolněného vnímání, kdy mozek může jakoukoli mentální práci dělat s minimálním výdejem energie a maximem vnímání. Je to relaxační stav, ve kterém se můžeme učit a přitom „nedřít“, ovšem je to také disciplinovaná práce. Dá se trénovat a je o schopnosti odfiltrovat rušivé vjemy a vypěstovat si návyk například pomocí nízkofrekvenční hudby nebo zvuků, případně dechových technik.


  • Jak se vám učilo na UK a budete vás tu moci zažít i v budoucnu?

    No bylo to náročné, přiznávám. Nejsem zvyklá na nedisciplinovanost – pozdní příchody účastníků,, vyrušování příště už ošetřím, aby to pro mne i ostatní bylo více komfortní. Po začátku nebude možnost vstoupit do rozběhnutého bloku. Jinak to bylo prima, účastníci byli zvídaví, hraví, sdílní. To mám ráda, když je atmosféra vtipná a uvolněná. Budu se těšit na viděnou 17. října na semináři Nenechte sebou manipulovat!








Poslední změna: 9. květen 2019 11:11 
Sdílet na:  
Máte dotaz?
Kontakty

UK Point

Univerzita Karlova

Celetná 13

116 36 Praha 1

Česká republika


Tel.: (+420) 224 491 850

E-mail:

Provozní doba a kontakty na oddělení


Jak k nám